POCZĄTEK
Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych powstało w 1945 roku w Sędziszowie Małopolskim. W pierwszych latach szkoła nosiła nazwę Miejska Szkoła
Rzemiosł i Przemysłu Artystycznego powołana przez Ministerstwo Kultury i Sztuki na wniosek ówczesnych władz miasta Sędziszowa
Małopolskiego. Inicjatorem i założycielem placówki był:
artysta-malarz
mgr Adam Hannytkiewicz, który został mianowany przez władze resortu kultury
jej pierwszym dyrektorem.
W 1947 roku zarządzeniem Ministra Kultury i Sztuki szkoła zostaje przemianowana na Publiczne Liceum Sztuk Plastycznych. Pierwszymi specjalnościami
kształcenia była metaloplastyka oraz koronkarstwo.
Z dniem 1 września 1964 roku otwarto nowy dział zawodowy - zabawkarstwo, które w 1970 roku
przekształcono na nową, bardziej wszechstronną specjalność "formy użytkowe". Od 1967 roku szkoła otrzymała nazwę
Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych.
PRZENIESIENIE DO RZESZOWA
W 1977 roku decyzją władz szkoła zostaje przeniesiona do Rzeszowa, do budynku Szkoły Podstawowej nr 16 przy ulicy Staszica 16A. Tu rozpoczyna się
drugi etap tworzenia i rozwoju szkoły w nowym środowisku. Kolejne lata to dostosowywanie i doskonalenie bazy dydaktycznej, specyficznej dla szkoły
artystycznej.
W 1983 roku oddano do użytku nowy budynek warsztatów szkolnych, ze specjalistycznymi pracowniami do nauki
metaloplastyki, form użytkowych, a później wystawiennictwa i snycerstwa. Powstają nowe pracownie do nauki rysunku i malarstwa, rzeźby, pracownie
językowe. Na bieżąco dostosowywana jest baza dydaktyczna niezbędna dla wymogów kształcenia i rozwoju szkoły.
Wraz z wprowadzeniem reformy systemu oświaty, reformie ulega też szkolnictwo artystyczne. Od września 1999 roku obok 5-letniego Państwowego Liceum
Sztuk Plastycznych zostaje utworzona
6 - letnia Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych dla absolwentów szkół podstawowych.
Od 1 września 2001 roku powołane jest
4 - letnie Liceum Plastyczne dla absolwentów gimnazjów.
Ludźmi najbardziej zasłużonymi dla tworzenia i rozwoju szkoły byli jej kolejni dyrektorzy:
- mgr Walerian Bulfan,
- mgr Kazimierz Mierczyński,
- mgr Izydora Czechowska,
- mgr Piotr Panek,
Wspomnienie
- mgr Stefan Miłoś,
- mgr Piotr Budziński,
- mgr Roman Barszczowski.
1 września 2003 rok to kolejny etap rozwoju szkoły. Na bazie istniejących szkół tworzony jest
Zespół Szkół Plastycznych, w którym na
funkcję dyrektora powołany został
mgr Lucjan Oliwiński. Skład pozostałej kadry kierowniczej to: z-ca dyrektora - mgr Janina Kocój,
kierownik pracowni ćwiczeń praktycznych - mgr Piotr Budziński, kierownik internatu - mgr Maria Korba.
Od 1 września 2004 roku nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektora szkoły, którym został
mgr Zenobiusz Kajda.
W lutym 2006 r. powołano
mgr Jacka Kawałka - na nowo utworzone stanowisko wicedyrektora ds. artystycznych, a kierownikiem sekcji ćwiczeń praktycznych
został mgr Marcin Rut.
1 września 2006 r. przyniósł kolejne zmiany personalne w Zespole Szkół Plastycznych - stanowisko wicedyrektora do spraw
pedagogicznych objęła
mgr Maria Miśkiewicz, a funkcję kierownika Internatu - mgr Bożena Hoszko.
PATRON SZKOŁY
|
Piotr Michałowski
Malarz polski, urodzony 2 lipca 1800 roku w Krakowie. Najwybitniejszy przedstawiciel
romantycznego nurtu w dziewiętnastowiecznym malarstwie polskim.
Pochodził z bogatej, ziemiańskiej rodziny, mającej dobra w Małopolsce, pod Krakowem
i Przemyślem. Był średniozamożnym szlachcicem, bardzo pracowitym i gospodarnym,
oszczędnym, przyzwyczajonym do prostego, prawie spartańskiego trybu życia. Prężny
działacz społeczny, wzorowy urzędnik państwowy i postępowy ziemianin.
Od dziecka ujawniał uzdolnienia muzyczne i plastyczne. Już jako trzynastoletni
chłopiec pobierał lekcje rysunku u Michała Stachowicza.
|
Był człowiekiem wszechstronnie wykształconym. Studiował nauki matematyczno-przyrodnicze,
ekonomiczne i humanistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz na uniwersytecie w Getyndze.
Artysta zmarł 19 czerwca 1855 roku we własnym majątku,
Krzyżtoporzycach pod Krakowem.
KALENDARIUM
* W latach 1815-20 studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim dziedziny prawa, fizyki,
mineralogii i chemii.
* W 1821 roku wyjechał do Getyngi, by poświęcić się studiom prawniczym i rozszerzyć wiedzę
historyczną.
* Po powrocie do kraju, w 1823 podjął w Warszawie praktykę w Komisji Rządowej Przychodów i
Skarbu, w której w 1827 uzyskał stanowisko naczelnika Oddziału Hutniczego.
* Ożywił działalność staropolskiego zagłębia przemysłowego, gdzie podczas powstania w 1831
roku organizował produkcję broni dla armii polskiej.
* 1832-35 Po upadku powstania wyjechał do Paryża i przez rok był w pracowni N.T. Charleta,
malarza epopei napoleońskiej. Najwięcej jednak zyskał analizując i kopiując dawnych
mistrzów w Luwrze i innych muzeach podczas częstych podróży po Europie.
Artysta podejmował także próby w dziedzinie rzeźby, wykonał gipsowy posążek konny
Napoleona (odlany w brązie w 1841 przez Debraux d'Anglure) i popiersie własne utrzymane
w neoklasycystycznej konwencji.
* Od 1833 pracował samodzielnie, odnosząc sukcesy obrazami malowanymi akwarelą.
* W 1835 wrócił do Krakowa, zaczął malować cykl portretów hetmanów, by ozdobić nimi
Salę Hetmańską na Wawelu.
* Od 1837 przejął prowadzenie majątków rodzinnych, malarstwem zaś zajmował się dorywczo.
Malował tylko dla siebie, nie wystawiał, nie sprzedawał. (Pierwszą wystawę obrazów
Michałowskiego zorganizowano dopiero w 1894 we Lwowie.)
* W 1840 roku przeniósł się do majątku Bolestraszyce pod Przemyślem. Wtedy też w okresie
pełnego rozkwitu malarskiego talentu Michałowskiego, powstała bogata galeria portretów
osób z najbliższego otoczenia artysty.
* W roku 1848 bacznie obserwował wydarzenia Wiosny Ludów; W 1853 został wybrany
prezesem Towarzystwa Rolniczego Krakowskiego.
W pełni poznano jednak dorobek Michałowskiego dzięki dużym wystawom w stulecie śmierci
w 1955 roku. Wtedy przeanalizowano też jego twórczość naukową i podzielono ją na cztery
okresy:
1) Okres tzw. amatorski, zaczynający się w latach młodzieńczych, a może nawet dziecięcych,
a trwający do wyjazdu artysty do Paryża w roku 1832.
2) Okres obejmujący studia w Paryżu, kiedy następuje krystalizacja i rozkwit własnego stylu
artysty (lata 1832-1835) oraz pobyt w Krakowie bezpośrednio po powrocie z Francji (lata
1835-1837). W tym czasie powstaje głównie jego malarstwo batalistyczne.
3) Okres pobytu na wsi w Krzyżtoporzycach i Bolestraszycach, przeplatany częstymi wyjazdami
zagranicę (1837-1848). Artysta osiąga wtedy pełną dojrzałość twórczą. Powstaje seria
arcydzieł, głównie portretów.
4) Siedmioletni okres pobytu w kraju (1848-1855) przynoszący, zapewne wskutek przeciążenia
zajęciami publicznymi, a potem rozwijającej się choroby, stopniowe osłabienie twórczego
zapału.
Tematyka twórczości
Wybitny kolorysta. Jego kompozycje odznaczają się świetnym, śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą i swobodą techniki malarskiej (operował szerokimi pociągnięciami
pędzla). W twórczości Michałowskiego zaznaczyła się siła poetycznego odczucia natury i człowieka, dynamizm oraz żarliwość patrioty i romantyka
"Uparty koń"
Ze szczególnym zamiłowaniem rysował i malował (olejno i akwarelą) konie, zaprzęgi, dyliżanse oraz bydło domowe
|
"Bitwa w wąwozie Samosierra"
Tworzył pełne dynamiki sceny batalistyczne z wojen napoleońskich (kilka wersji bitwy pod Somosierrą) i z powstania listopadowego
|
"Napoleon na koniu" przed 1848
Będąc pod urokiem postaci Napoleona malował wielokrotnie jego portret konny i rzeźbił projekt pomnika
|
"Seńko" ok. 1846
Twórca realistycznych, pełnych głębokiego wyrazu, portretów rodziny (zwłaszcza dzieci) i przyjaciół oraz znakomitych studiów głów chłopskich
|
|
|
|